Friday 8 February 2013

5 Things to Avoid In Moscow

About 2 years staying at Russia, i notice several things that i as well as you should avoid. Here it come, 5 things you should avoid in Moscow.

1. Wear black Hijab (or anything black that cover your head)
- Walaupun Russian ni negara komunis, Christian Ortadox yang asyik pakai hitam jer, if you are foreigner, never ever try to use black color terutamanya combination baju hitam dan tudung hitam.
- Russian akan ingat you as a TERRORIST. Serius ni, betul-betul bukan main-main. It happen to me.

2. Don't go out on 20 April
- This point you should ALERT the most. Tidak kisahlah perempuan, lelaki, tua atau muda, as long as you are foreigner, don't ever go out on 20 April or sehari sebelum dan selepas.

Why? 20 April tu Hitler's Birthday. So kenapalah kalau birthday Hitler? Ya lah, Hitler ni kan ketua Jerman. Perang dunia melibatkan Jerman dan Russia. Selepas perang dunia, Russia mengamalkan dasar buka pintu untuk menerima imigran. Bila ramai foreigner, russian rasa tergugat dan mendakwa foreigner mengakibatkan mereka tidak mendapat pekerjaan dan terpaksa bersaing dengan warga asing termasuklah dalam kemasukan ke university.

- So, on 20th April, mereka adakan propaganda untuk menakutkan foreigner, supported by goverment. Even Malaysia embassy pun tidak akan bertanggungjawap if Malaysian students injured hari tu.


Watch this video, From Russia with hate. Teruk kot lelaki kulit hitam ni kena belasah

3. Shopping
- Unless during sale. Kalau bukan masa sale jangan shopping sebab mahal tahap bapak.

4. Exchange money
- They are a bit tricky dalam exchange money. Di board exchage money terpampang value yang cam best untuk tukar duit tapi BE CAREFULL dan tengok betul-betul sebab value tu mungkin available if you change from certain value. Kalau duit kurang dari value tu, harharhar dapatlah tukaran dengan nilai yang tidak best. If possible, cash out directly dari ATM lagi bagus.

- Jangan tukar duit di airport atau hotel. Mahal giler

5. Eating Outside
- As you know, Moscow ni salah satu bandar termahal di dunia. Dengan RM10 dapat beli apa jak? Makan tengahari pun tidak lepas. Bolehlah beli satu roti di gerai-gerai tepi jalan. Serius ni.

- So, better beli dekat market barang-barang mentah, sayur, ayam semua. Balik rumah, masak sendiri. SANGAT jimat.

4 comments:

  1. nice post larh...
    keep shares a new things k,..
    haha.. :)

    ReplyDelete
  2. akan simpan note kot2 nk pgy russia. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha.. Amin.. tips dapat tiket murah p Eropah- datang tem winter

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...