Monday 25 March 2013

Kucing Cakar- BAHAYA


Siapa tak suka kucing angkat kaki? Comelnya kucing ni. Comel pun comel juga tapi be carefull.

Minggu lalu my house mate, Auji bawa kucing nak bela. His name is Mr. Bobo. Malam tu juga mata dia bengkak dan merah. Lepas tu demam. Banyaklah assumption aku buat termasuklah infection dari kucing tu sebab mata Bobo berair. Yes, it is. 
Masa bawa masuk Bobo dalam rumah, Auji kena cakar. 



Tahukah anda? Adakah anda tahu? (Ceh, samalah tu Nina)
Kucing ni sebenarnya reservoir untuk bacteria Bartonella henselae. Bacteria tu bentuk rod dan gram negative. Kucing akan pindahkan bacteria tu melalui gigitan atau cakaran. 

Kesannya, orang yang terkena jangkitan tu akan mengalami demam atau dalam bahasa om putihnya kita panggil fever. Fever ni dalam satu atau dua minggu. Selain tu, ada juga symptoms lain. Sesetengah orang boleh develop symptoms yang lain tapi sesetengah tidak. Contohnya sakit kepala, sakit pinggang dan lain-lain.

Hari ni aku kena cakar oleh Mr. Bobo yang tak seberapa nak comel tu (Tu dia Nina. Dah kena cakar tak comel dah) ~ padan muka sebab main kasar dengan Bobo.

Demam? Yes, tak payah p kelas.... ^_^

6 comments:

  1. Erkk, get well soon sis.. iha tak pernah kena cakar, tapi pernah kena kena terajang dengan kucing, huhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kucing terajang Iha ke Iha terajang kucing? hahaha akak selalu kena tendang oleh kucing ni masa tido dengan kucing ni.. jahatlah kucing ni,dia nak conquer pulak tempt tido akak.. huhu =="

      Delete
    2. ofcoz la kucing yang bagi penyepak percuma kat iha.. hehe.. waktu siang nampak sopan santun je, bila malam dia langkah kepala kita.. haih, nasib la kita ni penyabar orangnya kan kak.. :D

      Delete
    3. lagi 1 sebab kucing ni comel sangat..geram

      Delete
  2. wahh baru thu .. hehe pernh bela kucing ...kena cakar itu biaselh tpi x thulh sampai ada jangkitan @ demam bagai

    ReplyDelete
    Replies
    1. d mlysia dulu pun mcm tu.. tapi mungkin sebab d europe kot. Salji..so, jangkitan senang dapat..bacteria merebak dgn jayanya..hehe

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...