Saturday 16 March 2013

Empati dan Simpati

Terbaca post kawan blogger dan video dia yang honestly at the first place, umph, apa dia nak sampaikan ni sebenarnya ni? Sebab percaya dia nak sampaikan sesuatu yang interesting, i keep watching the video. Oh, rupanya nak cerita yang dia suka bantu orang lain sebab orang pernah bantu dia time susah. Permudahkan orang lain. Saling membantu dan memerlukan satu sama lain macam domino saling menolak dan bergantung satu sama lain untuk jatuh. ( Jatuh bukan jatuh sebab gagal tapi permainan ni memerlukan domino tu jatuh untuk menang. So, saling memerlukan untuk menang. 

Speak about permudahkan urusan orang lain, kita akan bantu seseorang bila timbul rasa simpati. Simpati pula boleh dicapai bila adanya empati.

Tahu tak apa tu empati? Makna empati? Tak tahu kan? Jangan tipu. okey2, you know it. I know you know it tapi bagi yang tak tahu, empati tu meletakkan diri di tempat orang lain manakala simpati adalah perasaan belas kasihan bukan hanya pada orang lain tetapi juga pada diri sendiri.

Apa kaitan empati, simpati dan bantu orang lain? Korang semuakan bijak, fikirlah sendiri. No la, gurau. To figure this out, i bagi 1 situasi. Here it come:

2 orang jutawan. Seorang mewarisi harta peninggalan dan seorang lagi anak yatim yang berjaya menjadi jutawan. Korang rasa, yang mana 1 lebih power nak bantu orang lain berdasarkan empati dan simpati? 

# Kaya itu tidak diukur dengan harta tetapi dengan hati. Hati yang kaya akan sentiasa memberi.

# Sangat-sangat kagum dengan mereka yang kurang berkemampuan tapi masih mampu menghulurkan bantuan untuk membantu orang lain. 

1 comment:

  1. It is perfect time to make some plans for the long run and it is time to
    be happy. I have read this submit and if I may I desire
    to suggest you few interesting things or suggestions.
    Perhaps you could write next articles regarding this article.

    I wish to learn more issues approximately it!

    Also visit my homepage ... safe diets

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...