Wednesday 27 March 2013

Cinta Jarak Jauh - Pro lebih Atau Kontra?


♥ بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم ♥
.....ᗩᔕᔕᗩᒪᗩᗩᗰᑌ'ᗩᒪᗩIKᑌᗰ...


Lepas kena jangkitan dari cakaran kucing (click), aku menulis entry ni dengan mata yang bengkak (click untuk tengok dan baca) mengalahkan bulldog makcik Russian tingkat 6 yang selalu buat aku berdebar-debar setiap kali naik lif. Apa tak nya, buka pintu lif, bulldog ni terus terjah masuk dalam lif siap  hidu-hidu aku lagi. Sakit jantung. Kalau saiz kecil tak pa, ni mengalahkan saiz badan aku yang tetttttt, kering. Besar gila anjing dekat Moscow ni. Now, percaya saiz anjing Shaggy dalam Scooby Doo tu memang real besar.




Apa pandangan korang mengenai cinta jarak jauh? Ada yang cakap susah nak bertahan, ada yang cakap blablabla... dan ada yang cakap:

 " cinta jarak jauh ni ada kebaikan dan keburukannya"

kebaikan: dapat  pasang spare part
Keburukan: nanti jadi spare part

Itu bukan cinta namanya. Itu saling memperguna. Cinta tu perasaan sayang yang akan membawa seseorang kepada tindakan-tindakan yang membuatkan orang yang dicintainya bahagia. Bahagia bukan didunia semata-mata tapi juga diakhirat. Cinta? Saya cinta pencipta, rasul, my parent, Mr. Panda dan seluruh hidupan.

For me, cinta jarak jauh memang ada pro and contradiction. 

Kadang-kadang, berbalah tak tentu pasal. Mungkin sebab terlalu rindu atau curiga maybe. Off coarse lah, you tak tengok apa yang dia buat. Setia atau tak? All you have to do is trust him/her and let the rest to your faith tapi jangan percaya bodoh-bodoh pula.

Manusia ni selalunya akan hargai sesuatu hanya bila kehilangan. Bila berjauhan, barulah kita akan sedar betapa bermaknanya seseorang tu untuk kita dan nilai kita untuk seseorang. 

Allah nak jaga hubungan tu dengan memisahkan jarak. Bagi yang dilamun cinta tapi masih belum bernikah, selain bernikah this is the best solution. Bagi yang dah kahwin? Erk, no komen. Tu cara nak hukum pasangan kot.


Walau macam mana beribu KM jauh sekali pun, jarak tu hanya tinggal angka bila hati dah benar-benar berpaut.

Siapa cakap cinta jarak jauh susah..? Allah berada beribu-ribu batu jauh di arsynya sekali pun, mampu bahagiakan hamba yang percaya, cinta dan mencintaiNya. Itulah yang kita panggil, jauh di mata, dekat di hati. 

11 comments:

  1. Cinta jarak jauh tak susah pun, asalkan pasangan kita jujur, insya Allah (mcm dah ada pengalaman je kan iha ni, hihi)..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul2...tak susah mana pun..tp kena jujur lah kan..Iha dah matang n pro ni haha

      Delete
  2. cinta jarak jauh tentu ada baik dan buruknya.. tapi ada risiko... janji ada kejujuran dan setia insyaALLAH ..tapi tak ramai mampu bertahan.. semuanya terpulang pada diri sendiri

    ReplyDelete
    Replies
    1. kejujuran dan trpulang pada pasangan tu sendiri juga kan..sangat setuju dgn Acik

      Delete
  3. yup betul tu nina.. :) same as me,, yaya suka cari pasal kalau dah terasa rindu sgt..tp tu dulu la (sudah menjadi kenangan).. selalu cri pasal pun susah jugak..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Smoga Dila mendapat pasangan y jauh lbih baik n soleh d masa dpn...betul tu,if slalu sangat cari pasal,nanti boring pula pasangan..tapi bila rindu,bukan saja nak cari pasal tapi TER..hahaha

      Delete
  4. aku paling suka ayat nie .. haha

    " cinta jarak jauh ni ada kebaikan dan keburukannya"

    kebaikan: dapat pasang spare part
    Keburukan: nanti jadi spare part

    :)

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. same goes w me.. Moscow, Russia - Lahad Datu, Sabah, Malaysia

      Delete
  6. Bestnye..saya ni bercinta jarak jauh...dia belajar medic n sya pula belajar economy...insyaallah kami pasang niat jadi org biasa biasa je...itu lebih happy

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...