Friday 3 January 2014

Chewing Gum Punca Cirit Birit

Watsap, watsap readers
Assalamualaikum

Entri hari ini ditulis lewat sedikit memandangkan badan lemas sebab demam dan cirit-birit. Yaiks. Alhamdulillah dah okay sikit. Sejak semalam tak makan apa pun sebab takut nak makan. Tadi pun makan instant noodle sebab tak dapat keluar. Polis serbu hostel. Dah aku lemas-lemas macam ni, kena tangkap polis pulak sebab masalah visa. Seriously Nina? Tu cerita di next post ok.

Last time pernah juga cirit-birit. Cuba ingat-ingat balik masa tu macam tak ada juga makan makanan yang boleh sebabkan cirit-birit. What ever lah puncanya yang penting, i have to find out how to stop it. So, i google how to stop diarrhea instead of taking medication. (See, doctor sendiri pun tak nak ambil ubat kalau sakit. Banyak adverse effect kot). Jeng jeng jeng, jumpa satu article yang mention chewing gum punca osmotic diarrhea

How chewing gum cause osmotic diarrhea? Chewing gum contain sweetener yang dipanggil Sarbitol. Sarbitol tidak diserap oleh badan dan menyebabkan lebih banyak air dikeluarkan bersama najis. 


Went to nearest shop to buy banana and sprite. Tu dia, 1.5L
So, sebab dah badan lemas tak makan, i'll eat banana. Walaupun pisang ni dikaitkan dengan sifatnya yang sangat membantu dalam pencernaan dan membantu untuk lebih senang buang air besar atau dalam bahasa kasar dan mudah difahamai, buat kita rasa nak berak (hahaha..) tapi pisang sangat baik untuk membekalkan tenaga dengan segera. So, i'll gain my energy back faster. Sebab tu athlete selalu dibagi pisang sebelum bertanding. 

Untuk gantikan air dan electrolyte yang hilang dari badan, disarankan minum sport drinks. Sebab tak tahu mana satu sport drink di Moscow ni, sprite pun jadilah. 

Kawan pesan, kopi pekat bagus untuk hentikan diarrhea. Betulkah? Macam tidak berani pulak. Takut makin teruk nanti. Paling penting, jangan makan makanan manis-manis. Last night i eat 1 papan setengah coklat milka macam makan nasi. 150g. 

2 comments:

  1. I didnt know that!! LOL. Bahaya jugak chewing gum. Sobs. Get well soon!

    ReplyDelete
  2. Syafakillah. Jemput datang blog saya bila-bila ada masa:)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...