Friday 5 September 2014

Mandi Ketika Demam: Baik @ Tidak?

Image: google
Assalamualaikum and hello my beloved readers.

I'm back. Miss me? Almost 5 months i didn't update newpost kan? InsyaAllah I'll write frequently and in matured way.

So, my 1st post for this September is about mandi masa demam, baik ke tak?

Soalan-soalan ni Nina selalu dengar. Dari keluarga sampailah pesakit, semua tertanya-tanya.I bet you are wondering the same thing isn't?

Mandi ketika demam, baik atau tak? Ada yang kata baik dan ada yang kata jangan mandi masa demam. Sebenarnya dua-dua pun okay.

So let me explain. Dalam badan kita, ada sistem ketahanan tubuh badan atau dalam bahasa omputih, immunity sistem. Salah satunya Interleukin. Contohnya semasa jangkitan. Interleukin bertanggungjawap untuk menaikkan suhu badan kita. Bila suhu badan dah naik lebih dari normal, kita pun demam. Interleukin ni bagus atau tak? Baguslah sebab dia membantu badan kita lawan jangkitan melalui peningkatan suhu badan. Sebab, bacteria atau microorganisms dalam badan tak boleh tahan dengan suhu yang tinggi. Maka, innalillah la bacteria-bacteria tersebut.

Malangnya, suhu yang terlalu tinggi tidak hanya
merbahaya kepada kuman tetapi juga kepada fungsi-fungsi badan kita. Oleh itu, suhu yang terlalu tinggi adalah berbahaya malah boleh membawa maut.

Mandi merupakan salah satu cara untuk menyejukkan dan menurunkan suhu badan selain dari membersihkan diri. So, if you ask me mandi masa demam tu baik atau tak, i'll answer yes mandi semasa demam sangat-sangat digalakkan agar dapat mengekalkan suhu badan.

How about the infection? Pergi pharmacy atau hospital, they will provide you with antibiotic. Insyaallah, antibiotic tu akan lawan dan matikan jankitan-jangkitan dalam badan.

So, mandi jangan tak mandi. Sunnah tu bersihkan diri.





3 comments:

  1. salam jumaat and great piece of sharing...

    ReplyDelete
  2. setuju...kalau mak akak pun,bila anak-anak demam suruh kerap mandi..

    ReplyDelete
  3. Memang bagus dipraktikkan untuk anak-anak yang selalu demam. Membantu turunkan suhu badan

    http://www.lovehutladyvitamin.com

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...