Friday 26 September 2014

Antara Doa Yang Tidak Ditolak



salam kenal sahabat di Malaysia... tertarik membaca status anda tentang "Tiga doa yang tidak ditolak: Doa orang teraniaya, doa pemimpin yang adil dan orang berpuasa di saat dia berbuka. (Mafhum Hadith Riwayat Tirmidzi)" agar dapat menambah wawasan saya, dan pengetahuan saya, mohon cerahkan saya... jika benar doa teraniaya, termasuk salah satu dari doa yang tidak dapat ditolak, lalu mengapa ia tidak berdoa agar tidak teraniaya?? Merintih pedih seorang tua yang aku temui dipinggir sebuah jalan, lirih berkata ia kepadaku: "aku ini orang yang susah, teraniaya, miskin, mlarat, dari semenjak aku lahir. Doa-doa aku panjatkan dari aku kecil hingga udah tua renta ini, tak pernah aku lelah berdoa, tak pernah dalam satu haripun aku lepas dari doa, tetapi, kini badanku udah lemah, usiaku telah renta, kulitkupun sudah keriput, dan penyakitpun sudah pada datang, aku merasa samakin hari semakin berat, aku merasa semakin hari semakin susah, dan teraniaya..., kapan doaku terkabul?? bagaimana pendapat anda? terimakasih.. Salam, Jakarta, Indonesia
sesungguhnya senjata orang mukmin itu adalah doa
dan kadang, apa yang kita minta tak semestinya baik untuk kita tapi sesungguhnya Allah telah sediakan perancangan yang terbaik buat kita.
Dalam dunia ini, siapa yang tidak pernah diuji, dalam penganiayaan yang berlaku, Allah menguji hamba-nya. Apa dia redha atau tidak? Apa keimanan nya (percaya) pada Allah bertambah atau berkurang? Apa keimanannya terhadap ganjaran syurga bertambah atau berkurang???
pernah terjadi dengan saya sendiri, saya dipukul ketika berada di Moscow, Russia. Saya sendiri dan mereka ramai, saya tidak hanya cedera fizikal tapi mentaliti saya juga terdera. saya tidak berdaya
tapi saya pasrah dengan apa yang berlaku, saya tidak berdaya, terus saya berdoa.. Seandainya apa yang berlaku adalah untuk menegur kesilapan saya, mohon Allah ampuni dosa2 saya. Andai memang lelaki itu salah, moga Allah beri balasan y setimpal.. sebulan kemudian, teman kuliah kabari ke saya, bahawa lelaki itu kakinya patah ketika berolahraga.
Orang tua itu, dia orang yang benar2 beruntung jika dia bersyukur.
sesungguhnya jika dia berputus asa pada tuhan, maka dia lah orang yang paling rugi. Rugi di dunia, rugi di akhirat. Miskin didunia, miskin di akhirat

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...