Sunday 20 January 2013

Maaf Kunci Ketenangan

Experience is the best teacher. This what experience thought me.
Hidup merantau di negara orang memang satu pengalaman yang menyeronokkan dan alhamdulillah melatih diri menjadi lebih matang Insya Allah. 

Kalau dulu tengok dalam movie. Sekarang i feel it on my hand, i step on my  KAKI. Putih macam bintang tu la butir SALJI dari dekat


Subhanallah.. Cantikkan.. tapi dalam picture ni x clear sangat stick on my baju bebulu. 










Sangat-sangat mengujakan untuk berasa di bumi asing Moscow ni. Instead of salji, bangunan-bangunan yang penuh dengan art dan surrounding yang teratur, I manage to meet pelbagai jenis manusia dari latar belakang yang berbeza, Negara yang berbeza, warna kulit yang berbeza dan yang paling nak tekankan “RAGAM” yang berbeza. MACAM-MACAM ADA.


Dari latar belakang, ada yang berada, ada yang sederhana dan MAJORITY yang kena berhempas pulas cari rezeki. Of courselah, this is Moscow man, Bandar ke 3 termahal selepas Jepun. Kalau di Malaysia, Professor dan Doctor, FULLAMAK!!! Duit dia kira macho tapi Russian Proff…??? Ehmmmm…. Like no one.


“Gaji kecil tapi kos hidup tinggi”


At the 1st place ingat bangunan ni macam historical place or what. Rupanya bangunan biasa jer


Tahun pertama studying medicine, I’m staying with Alzerbaijan, Turnisian, Indonesian mix Malay, Chinese Malaysian dan Malaysian. 2nd year pulak stay dengan Nigerian dan Malay. MACAM-MACAM ADA.



Ragam yang berbeza. Like I said, ragam yang berbeza yang saya nak tekankan dalam post kali ni. Dengan ragam manusia yang berbeza, ada yang boleh kita terima, ada yang PELIK buat kita rasa “EWWW, entah apa-apalah dia ni” dan ada kerenah yang sometimes buat kita rasa “ ARGHHHH, sakitnya hati.”

Tabiat pelik dan menyakitkan hati tu yang kadang-kadang membuatkan kita terasa nak BLAHH dan berambus (as long as tidak tengok orang yang menyakitkan hati tu). Kalau kita blah, mengalah, is it meant that dia menang? Macam tu ekh..? So, kita kalah? Korang rasa macam tu?

There was 1 day i completely frustrated with someone but I can’t let it out, can’t show it. Arghh,, sakit..sakit... What I do??? I go out on 7 pm (during winter). ALONE. If I stay memang akan jadi another kes bunuh ROOMATE.

Masa dalam Metro(train)  istigfar banyak-banyak, muhasabah diri, try to be positive and this is the outcome.  ( keep reading….)



Kadang-kadang (macam selalu pulak huhu), orang buat kita sakit hati sampai rasa nak balas balik pun ada. (tapi kalau balas balik alamatnya perang dunia buat kali ke-3 la Russia). Sakit tu memang sakit tapi kita tak dapat apa pun malah orang yang menyakitkan hati kita tu tidak terkesan sikit pun. ( maybe makin happy ada lah)

So, buat apa nak simpan perasaan sakit hati yang membuahkan dendam dan benci tu? Kan senang kalau buang jauh-jauh, jangan sakitsakit hati lagi. ( dalam hati pembaca - "eleh, cakap memang la senang. Ingat senang ker nak buang perasaan tu??")

Senang atau susah, we have to try. I found the key untuk buang perasaan tu, so for me, its easy peasy.

 FORGIVENESS. Yes, that is the key. First, we have to forgive the person yang buat kita sakit hati untuk dapatkan balik ketenangan hidup yang selama ni kucar kacir disebabkan oleh orang tu. ( mesti semua benda yang orang tu buat, salah dimata kita kan).

Dengan memaafkan orang lain, jiwa akan lebih tenang berbanding memahat dendam dan benci menjadi batu hitam yang keras dalam hati.

Menyimpan perasaan dendam dan benci pada seseorang boleh dianalogikan seperti menyimpan ikan segar. Pada mulanya ikan tu segar tapi sebab dah simpan lama, makin lama ikan tu makin berbau. Begitu juga dengan dendam, benci atau perasaan yang tidak baik terhadap orang lain. ( Termasuklah buruk sangka atau yang sekutu dengannya)


One of the bulding in Moscow. Attractive kan?

 Sedar atau tidak sedar, perasaan itu sendiri yang menggelapkan hati dan membuatkan jiwa tidak tenang. Bila hati dah gelap, mulalah busuk hati. Bila dah busuk hati, orang surrounding pun lari. SO, jangan sakit-sakit hati lagi. Buang yang keruh, ambil yang jernih. Insya Allah, semua yang datang kepada kita adalah ujian dari Allah, proses pematangan yang membuatkan kita lebih dewasa. 

INGAT, Allah sedang menguji, dunia bukan syurga.

*** peringatan untuk diri sendiri dan sekadar perkongsian bersama





1 comment:

  1. I love this entry.. sebab mmg x nafikan dulu iha mcm tu jugak.. tapi tiba2 rasa nak maafkan org yg sakitkan hati kita, selagi tak maafkan rasa tak tenang lgsg, sampai demam2 pulak tu.. apapun, yang berhak bagi pembalasan kat org lain bukan kita, tapi DIA :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...