Monday 31 December 2012

SOMBONG



Minggu Exam datang lagi. Exam final biology yang lalu, i'm not doing and getting good mark for my test. Mungkin Allah menjaga hati saya agar tidak bersikap riak dengan keputusan yang wallah, superb, cemerlang...

Alhamdulillah, hati semakin terdidik dewasa, semakin matang melangkah ke 2013 bersama dengan sisa-sisa dan baki cas iman yang harus di cas semula dengan segera agar terhindar dari riak, sombong dan ujub.

Speak about proud, sombong, arrogant.

Pangkat tinggi, ilmu dunia tahap tak terkata, gaji jangan cakap, lumayan habis adalah antara perkara yang membuatkan seseorang lupa diri, lupa pemberian pencipta.

1. Pangkat
2. Kuasa
3. Ilmu yang tidak berasaskan ilmu tauhid.

Sombong? Bangga diri? Nauzubilllah..

Kenapa nak sombong dan bangga diri? Bukankah segala yang datang itu dari Allah. Rezeki itu dari Allah, ilmu juga dari Allah, pangkat, kuasa dan segala-galanya dari Allah.


" sesungguhnya, tidak akan masuk syurga hamba yang dihatinya ada secebis sombong walau sedikit pun." 

Hadis riwayat muslim

Dalam surah Yasin ayat 77, Allah mengingatkan kita, manusia itu diciptakan dari air mani, pantaskah manusia itu bersikap sombong? Sesungguhnya segala kekuasaan di dunia ini milik Allah dan segala puji bagiNya. Sudah semestinya, manusia sama sekali tidak layak untuk bersikap sombong.


" Ya Allah, jauhkanlah aku dari sifat ujub, riak dan takabbur tatkala aku menumpang di duniamu. Ya Allah, sesungguhnya tiada daya dan kuasa ku melainkan segala datang dari mu ya Rabb " 

Amin...

Histology and anatomy exam, wait for me. I' m coming. Gambatte Nina. Wish that i can pass this 2 subject with flying color and Insya Allah, without rasa tinggi diri, pasrah dan tawakall. Tapi sebelum tu, kena USAHA. Ingat, Allah berfirman:


"Allah tidak akan mengubah nasib seseorang itu sehingga dia mengubah nasib dirinya sendiri"

Firman ni menyeru hambaNya untuk berusaha. So, i have to work hard. Lepas tu tawakal dan terus berdoa.




# Renungan untuk diri sendiri dan para pembaca 

psstt... - jangan sombong, nanti tak masuk syurga :)
            - Kena usaha + doa and tawakal


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...