Tuesday 16 April 2013

Perlu Bertunang Atau Tidak?


Orang zaman dulu-dulu alahai, pemalu. Mana ada bercinta-cinta. Tak kenal maka tak cinta. Jadi, macam mana nak kahwin kalau tak kenal? Dalam tempoh bertunang inilah pasangan saling kenal mengenali. Bagi yang sedang bercinta, perlukah bertunang?

Sebelum kita menjawap persoalan ini, mari kita berkenalan terlebih dahulu dengan apakah yang dimaksud kan dengan bertunang. 

Khitbah atau bertunang adalah muqaddimah kepada alam pernikahan yang membolehkan kita berkenalan dengan pasangan masing-masing sebelum bernikah. Dimana lelaki melamar meminta persetujuan pihak wanita untuk dijadikan isteri.

Dalam satu soal jawab di i Luv Islam
Makna pinang dari segi syarak adalah pihak lelaki menyatakan hasrat berkahwin kepada pihak perempuan. Apabila pihak perempuan berkata setuju, maka perempuan itu sudah dikira menjadi tunang kepada lelaki tersebut.
Bagaimana dengan kebiasaan orang Melayu yang menghantar rombongan meminang untuk lelaki meminang perempuan? Ia hanyalah adat Melayu dan tiada kena mengena dengan hukum Islam. Antara hukum Islam dan hukum adat, mana satu lebih penting? 
Namun tiada masalah dengan adat Melayu, cuma dari segi hukum Islam, bertunang itu adalah apabila seorang perempuan itu bersetuju dengan hasrat pihak lelaki untuk menjadikannya seorang isteri.

 Kesimpulannya, bercinta atau tidak, bertunang itu perlu. Ia bermula apabila lelaki menyatakan hajat untuk menikahi wanita tersebut dan diterima oleh pihak wanita sama ada tanpa atau dengan majlis pertunangan yang rasmi. UAI kata, haram bercinta tanpa niat nak jadikan isteri





2 comments:

  1. Ehem, tiba2 TERsenyum pulak baca entri ni.. dah sampai masa nanti jangan lupa ajak tau :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...